byron katie: the work

Zoals velen van jullie weten, heb ik al best wat op mijn bordje gehad. Daardoor ben ik continu op zoek naar dingen die ervoor zorgen dat ik verder kan herstellen en mijzelf kan blijven ontwikkelen. Zowel op persoonlijk gebied als op zakelijk gebied. Ik heb The Work van Byron Katie gelezen en toegepast op mijn persoonlijke situaties. Ik wil jullie graag meenemen in de werkwijze en hoe dit mij inzichten gaf in mijn eigen leven.

Wat is “The work”?

Het boek ‘The Work’ is een krachtige maar makkelijke methode die is ontwikkeld door Byron Katie. Een Amerikaanse auteur en spreker. Het is gebaseerd op haar eigen ervaringen van diepe depressie en haar zoektocht naar innerlijke vrede. Katie ontdekte dat haar lijden het gevolg was van haar overtuigingen over de wereld, niet de wereld zelf. Het draait om het onderzoeken van onze gedachten en overtuigingen. Dit zorgt voor een dieper inzicht krijgen in de waarheid en de realiteit van onze gedachten. Onze gedachten gaan namelijk veel te vaak een loopje met ons nemen terwijl deze gedachten niet de échte waarheid is.

Hoe werkt “the work”?

Bij deze methode draait het om het identificeren en in vraag stellen van stressvolle gedachten. Het proces omvat vier eenvoudige vragen en een omkering, die samen leiden tot zelfonderzoek en het veranderen van perspectieven.

De vier vragen die jouw leven veranderen

Om je gedachten en overtuigingen te onderzoeken maak je gebruik van vier eenvoudige vragen:

  1. Is het waar? Deze vraag nodigt uit tot een eerlijke beoordeling van de gedachten. Zijn we er absoluut zeker van dat wat we geloven waar is?
  2. Kan je absoluut zeker weten dat het waar is? Dit daagt de zekerheid van de gedachte uit en opent de deur naar twijfel. Is er ruimte voor twijfel?
  3. Hoe reageer je, wat er gebeurt er, als je de gedachte gelooft? Hier wordt je aangemoedigd om de impact van onze overtuigingen op het leven te onderzoeken. Welke emoties en reacties brengt deze gedachte met zich mee?
  4. Wie zou je zijn zonder deze gedachte? Deze vraag nodigt uit tot verbeelding. Hoe zou jij je voelen als je de gedachte niet zou hebben? Hoe zou jouw leven er dan uit zien?

Je gedachten zijn vrijwel altijd een weerspiegeling van hoe jij over jezelf denkt. Na het beantwoorden van de vier vragen, draai je de gedachte om om een alternatief perspectief te ontdekken. Keer de gedachte om. Het doel hiervan is om flexibiliteit in ons denken te cultiveren en ruimte te creëren voor groei.

Toepassing van deze 4 vragen in je dagelijks leven

Deze methode is direct toepasbaar in ons eigen dagelijks leven, ook in die van jou. Of het nu gaat om:

  • Persoonlijke relaties
  • Werkgerelateerde stress
  • Conflicten in jezelf
  • Trauma’s

Vrijwel voor elke struggle die je tegenkomt in jouw leven, kan je “The Work” inzetten. Hierdoor kan je meer bewustzijn ontwikkelen over je eigen denkpatronen, die vrijwel automatisch gaan. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om jouw eigen denken te herstructureren. Dit zorgt voor een dieper gevoel van vrede, acceptatie en compassie. Voor onszelf maar óók voor anderen.

Mijn mening over de methode

Deze methode heeft mij heel erg geholpen in mijn persoonlijke groei en meer verrijking in mijn leven. Door bewust en eerlijk te kijken naar de gedachten die ik heb, heb ik de kracht van zelftransformatie ontdekt.

Ik zal hieronder een voorbeeld laten zien van hoe “The Work” mij heeft geholpen om afstand te doen van een gedachte waar ik heel erg ongelukkig van werd.

Voorbeeld #1

“Waarom was ik het niet waard om van te houden als kind zijnde door mijn vader?”

  1. Is dit absoluut waar? Ik denk dat het waar is.
  2. Kan je absoluut zeker weten dat het waar is? Nee, dat kan ik niet absoluut zeker weten. Ik heb het nooit gevraagd.
  3. Hoe reageer je, wat er gebeurt er, als je de gedachte gelooft? Door deze gedachte word ik somber en denk ik dat ik niet de moeite waard ben om van te houden.
  4. Wie zou je zijn zonder deze gedachte? Ik zou me beter voelen, zonder het gevoel te hebben dat ik niet goed genoeg ben.

De omkering: Ik vind mezelf niet de moeite waard om van te houden.

Zie je hoe dit een hele andere gedachte is? Dat het niet mijn vader is die niet van mij hield maar dat ik niet van mezelf hou?

Oké we gaan er nog eentje doen.

Voorbeeld #2

“Mijn kinderen luisteren ook nooit naar mij!”

  1. Is dit absoluut waar? Ik denk dat het waar is.
  2. Kan je absoluut zeker weten dat het waar is? Nee, dat kan ik niet absoluut zeker weten.
  3. Hoe reageer je, wat er gebeurt er, als je de gedachte gelooft? Door deze gedachte voel ik me machteloos en geen goede ouder.
  4. Wie zou je zijn zonder deze gedachte? Ik zou me beter voelen, en meer in harmonie leven met mijn kinderen en niet boos worden omdat ze niet luisteren.

De omkering: Ik luister niet naar mijzelf of ik luister niet naar mijn kinderen

Dit klopt. Als moeder zijnde heb ik niet altijd voldoende oog gehad voor de behoeften van mijn kinderen of mijzelf. Dat zie ik nu in. Nu kan ik beter naar mijn kinderen en mezelf gaan luisteren en beter voldoen in hun en mijn eigen behoeften om een betere ouder te zijn.

Mij heeft het geholpen om heel anders naar mijn gedachten te gaan kijken. Beseffen dat je gedachten hebt en niet je gedachten bent en dat jouw werkelijkheid niet in lijn is met de echte werkelijkheid. Het geeft een bevrijdend gevoel. Als ervaringsdeskundige op het gebied van huiselijk geweld, schulden, alleenstaand ouderschap en trauma kan ik je dit boek van harte aanbevelen!

Ook interessant om te lezen: de Wim Hofman methode


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *