de wim hofman methode

Continu ben ik op zoek naar nieuwe zelfhulpboeken om mijzelf te blijven ontwikkelen. Naast opleidingen, cursussen en trainingen lees ik ook erg veel boeken. De boeken die ik lees wil ik graag met je delen en ook waarom bepaalde boeken mij nieuwe inzichten hebben gegeven. Deze keer gaan we het hebben over de “ice man” ook wel de Wim Hofman methode.

De Wim Hofman methode

De Wim Hof-methode is een ademhalingstechniek en methode ontwikkeld door de Nederlandse man Wim Hof ook wel de “Iceman” benoemd. Er zijn drie elementen belangrijk in deze methode:

  1. Ademhalingsoefeningen
  2. Blootstelling aan kou
  3. Mindset technieken

De ademhalingsoefeningen van de Wim Hofman-methode

Deze oefeningen zijn er om ervoor te zorgen dat er meer zuurstof opgenomen wordt door het lichaam. Daarnaast leer je om de ademhaling beter te beheersen. Je kan je lichaam op deze manier verzadigen met zuurstof. Je bloedcirculatie verbetert en je autonome zenuwstel wordt beïnvloed op een positieve manier. Het gevolg van de ademhalingsoefeningen:

  • Je voelt je meer ontspannen
  • Je hebt een verhoogde alertheid
  • Een verbeterde algemene welzijn

Wat ik zelf zo bijzonder vond is dat het mogelijk is om eventuele klachten die je hebt te verminderen. Als je bijvoorbeeld hoofdpijn hebt, doe deze ademhalingsoefening op de juiste manier en stuur de inademing naar het hoofd. Beeld je dat in. Het werkt, bij mij werd de hoofdpijn daadwerkelijk minder. Je eigen lichaam en geest inzetten om jezelf beter te maken is zo’n ontzettend krachtige tool om te kunnen.

Blootstelling aan de kou, brrr..

Ja heftig. Kou. Wij mensen houden niet van kou. Wij houden ervan om ons gemakkelijk te voelen, om het lekker warm te hebben. Toch ben ik van de kou gaan houden. Door het boek te lezen van de Wim Hof-methode ben ik nieuwsgierig geworden naar de kou. Als ik nu stress of spanning ervaar, verlang ik ook echt naar de kou. Een koude douche, buiten staan in de winter. Daar kan ik écht van genieten. Bizar he?

Begin met koud douchen. Dit is de meest toegankelijk manier om kou te ervaren. Eindig dagelijks je douche door koud water. Begin met warm water en draai de kraan geleidelijk naar koud. We kennen allemaal dat schrikmoment als je iets kouds voelt. De kunst is door de ademhalingstechnieken dat je ondanks de kou je ademhaling kan controleren waardoor het dus mogelijk is om de blootstelling aan de kou te verdragen en het uiteindelijk zelfs te waarderen.

De kou geeft een stressreactie in het lichaam. Je adem stokt, je verstijfd. Stressreacties die we ook in het dagelijks leven regelmatig tegenkomen. Door jezelf te leren om te gaan met de kou, helpt het om beter te dealen met stress, spanning en ongemakken. Gewoon blijven ademen! Het koud douchen vergt discipline maar het levert je zoveel op.

Mindset is alles volgens Wim Hofman

Hoe we naar onszelf kijken is een erg belangrijk onderdeel van hoe we ons voelen. Geloof hebben in je eigen capaciteiten, verder durven gaan dan je angsten, het vermogen om je lichaam en geest zelf te sturen. Jij hebt de controle over jouw geeft en over jouw lichaam. Op het moment dat jij dat besef krijgt, is vrijwel alles mogelijk.

De juiste mindset zorgt ervoor dat je in het hier en nu bent. Je bent in staat om je gedachten je leven niet meer te laten beheersen. Jij bent in control, jij bent de baas en jij kan jouw intenties waarmaken.

Lees ook: review master your mindset

Wat heeft de Wim Hof-methode mij opgeleverd?

Hieronder vind je een lijst met manieren waarop de Wim Hof-methode mij heeft geholpen:

Stress en angst verminderd

Mijn ervaring met deze methode is dat stress wordt verminderd. Ook worden angsten minder. Dit was voor mij heel erg helpend omdat ik regelmatig last had van paniekaanvallen door mijn trauma’s in huiselijk geweld. Door het beoefeningen van de ademhalingsoefeningen kalmeerde mijn zenuwstelsel waardoor ik meer ontspannen was na een ademhalingsoefening. Op YouTube kan je begeleide filmpjes vinden om te oefenen met de ademhalingstechniek. Verder vind ik ook zijn stem erg rustgevend.

Je gaat beter slapen

Doordat de ademhalingstechnieken zorgen voor meer ontspanning en minder stress, merkte ik ook dat het slapen beter ging. Voor ik met deze methode startte, slikte ik de bekende “pammetjes”. Met de medicijnen ben ik ondertussen al een hele tijd gestopt en ben ook niet meer van plan om deze te gebruiken. Op het moment dat het wat minder met me gaat, pak ik het boek er weer bij. Slaap is cruciaal als het gaat om het herstel van trauma’s, burn out’s en depressies.

Je geestelijke veerkracht versterkt

Ook draait de Wim Hofman-methode om mindset. Het helpt mij om om te denken. Te beseffen dat ik niet mijn gedachten ben maar dat mijn gedachten er zijn. Ze mogen er zeker zijn maar ze mogen niet (meer) mijn leven beheersen. Beheersen wie ik ben als persoon. Het lukt me nu om verbinding te maken met mijn eigen lichaam. Om zelf te bepalen wat mijn intenties voor die dag zijn. Mijn gedachten bepalen (meestal) niet meer mijn dag of hoe mijn dag verloopt. Ik ben zelf in control.

Dus, lees dat boek!

Het is heel moeilijk om nieuwe gewoontes aan te leren. Ook ik vind dat lastig. Soms schiet het er even bij in maar op het moment dat ik dan stress en spanning ervaar, verlang ik naar de kou, verlang ik naar de ontspanning die de ademhalingsoefeningen en de geleide meditaties van Wim Hof mij geven.

Heb je het boek gelezen? Reageer dan vooral onder dit artikel wat jouw ervaringen zijn met de Wim Hof-methode 🙂

Ook interessant om te leven: review Byron Katie The Work


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *