doorbreek de cirkel van huiselijk geweld

Als je op dit blog bent beland, dan heb je waarschijnlijk net als ik ooit vastgezeten in de cirkel van geweld. Dit kan zijn in een partnerrelatie maar ook in de relatie met je ouders of een andere naaste. Ik ben hier om mijn verhaal met jou te delen en om je hoop te geven voor de toekomst. Jij kan de regie terugpakken over jouw leven.

Het kan ook zijn dat je dit blog leest omdat jij je zorgen maakt over een naaste of iemand waar je van houdt. Lees dan ook vooral verder. Hoe bewuster we met z’n alle worden van deze gewelddadige cirkel, hoe beter we elkaar kunnen ondersteunen.

Cirkel van geweld: hoe ziet deze eruit?

Hieronder zie je een afbeelding van de “cirkel van geweld”. Hier is een duidelijk patroon in te zien en deze blijft zich herhalen op het moment dat er niemand ingrijpt of jij zelf de regie niet neemt. Het begint allemaal bij bewustwording. Zelf heb ik deze cirkel talloze keren doorlopen. Het patroon niet willen zien, geloven dat de ander wel zal veranderen en het uiteindelijk wel beter zou worden. Dit is in de meeste gevallen valse hoop. Het enige wat er gebeurd is dat jij steeds dieper in een dal zit, de zwarte tunnel wordt steeds langer. Er lijkt geen einde meer aan te komen. Je zit in de val en je kan er niet meer uit.

Cirkel van geweld

De stappen van de cirkel van huiselijk geweld

Als bovenstaande afbeelding ziet, is de kans groot dat jij deze vicieuze cirkel herkent. We gaan deze stappen uitgebreid beschrijven met wat voorbeelden erbij.

Stap 1: voelbare spanning en op je tenen lopen

Je voelt het in je onderbuik. De spanning loopt op. De kleine dingen lijken steeds groter te worden. Jij voelt de spanning. Je wuift het weg, iedereen heeft wel eens spanning in een relatie. Dat is volkomen normaal. Je probeert zoveel mogelijk rekening te houden met de ander om te voorkomen dat de spanning verder oploopt. Dit wil je koste wat het kost voorkomen, ook al gaat dat ten koste van jezelf. Herkenbaar he?

Stap 2: snel boos worden en irritaties

De kleinste dingetjes worden al teveel en je krijgt een sneer om de domste dingen. Je begrijpt een woord verkeerd, je bent net iets te laat, de kleren zijn niet goed opgevouwen. De kleinste dingen worden op dit moment tegen je gebruikt. Niks is goed genoeg. Je wordt gekleineerd en dat is allemaal je eigen schuld. Bij deze fase ga je aan jezelf twijfelen en nog meer je best doen om te zorgen dat de spanning zich niet verder opbouwt. Het kost je enorm veel energie. Daarbij gaat concentreren ook minder goed, waardoor je nog meer kleine foutjes gemaakt die je kwalijk worden genomen.

Stap 3: de explosie

De bom barst, alle spanning komt eruit. Dit kan verbaal, emotioneel en zelfs fysiek zijn. Dit is het moment waarop je beseft dat je in een ongezonde relatie zit. Het moment dat alles wat jij zegt geen waar is, dat jij deze explosie op jezelf hebt afgeroepen. “Je weet hoe ik reageer en toch gedraag jij je zo?!” De schuld wordt altijd bij jou gelegd, zelfs als je niks fouts doet.

Stap 4: spijt komt altijd achteraf

Het was niet zo bedoeld, je weet toch dat ik het niet echt meen? Alles wat ik zeg als ik boos ben moet je je niks van aantrekken. Zo reageer ik gewoon als ik boos ben. Het zal echt nooit meer gebeuren, ik hou toch van jou? Hoe kan je daar nou aan twijfelen. Kijk naar alles wat ik voor je doe. Ik beloof dat ik zal veranderen, zie je niet hoeveel het me doet, hoeveel spijt ik heb? Het is erg verleidelijk om hier keer op keer in te trappen. Wat als het deze keer wel echt waar is? Diep van binnen weet óók jij dat dit niet het geval is. Een vos verliest wel zijn haar maar niet zijn streken.

Stap 5: terugverdienen en cadeautjes

Dit is de tijd dat bij jou als slachtoffer het geluksstofje dopamine weer word geactiveerd. Je wordt op een voetstuk geplaatst, krijgt cadeautjes en je bent de mooiste, de liefste en wat heeft hij toch een geluk met jou! Het beste wat hem ooit is overkomen en alleen hij houdt van jou en kan jou het allerbeste geven.

Stap 6: ontspannen en een relaxte sfeer

Je kan iets minder op je tenen lopen en dat doe je dan ook. Je hebt toestemming om weer iets meer jezelf te zijn. Het lijkt of de problemen (tijdelijk) even zijn verdwenen. De waarheid is dat deze problemen altijd op de achtergrond rond sluimeren.

Here we go again!

Na stap 6 ben je aan het einde van de cirkel. Na deze stap is het ook het moment dat de cirkel zich weer gaat herhalen. Probeer deze stappen te herkennen en hoe dit zich in jouw situatie afspeelt. Ga eens na hoevaak je deze cirkel al hebt doorlopen. Schrik niet. Deze cirkel word veel vaker bewandelt en het is bizar hoe lang het duurt voor jij de kracht hebt om voor jezelf te kiezen.

Doorbreek de cirkel van huiselijk geweld

Ben of ken jij iemand die te maken heeft met huiselijk geweld? Onderneem dan actie. Het taboe van huiselijk geweld moet doorbroken worden. De nasleep van huiselijk geweld is enorm. Veroordeel jezelf niet als je in deze situatie zit, het ligt echt niet aan jou. Ken je iemand die dit meemaakt? Ook dan veroordeel je niet. Sta klaar, toon begrip en stel je behulpzaam op, op het moment dat hij of zij een einde wil maken aan deze cirkel van geweld.

Wil jij graag even jouw hart luchten of denk je dat je alleen bent op deze wereld? Schroom niet om jouw verhaal naar me te sturen op info@suzanhelmons.nl Ik geef je graag advies of biedt een luisterend oor.

Heel veel kracht gewenst!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *